tirsdag den 22. maj 2018

Dronningen af Tearling #1

Livstegn … har der ikke været mange af det sidste laaaange stykke tid … men det har I jo nok allerede opdaget. Mens bloggen har stået fuldstændig og helt og aldeles stille i meget lang tid, har min læsning stået næsten lige så stille, men kun næsten.

For meget længe siden … ja for år siden modtog jeg en af de fineste og meget lovende bøger med posten. Dronningen af Tearling er første bind i en fantasytrilogi af Erika Johansen. Da jeg læste den første gang for noget, der minder om 2 år siden, slugte jeg den råt, men fik den aldrig anmeldt. Nu har jeg så lige genlæst den, så her kommer anmeldelsen – bedre sent end aldrig er der nogle, der påstår ;-)

Dronningen af Tearling er som sagt første bind i en fantasytrilogi af Erika Johansen. Den minder ikke rigtigt om noget, jeg ellers har læst, og det er ganske positivt. Universet er bygget op om vores verden og er på den ene side meget genkendelig, og så alligevel overhovedet ikke. 

Udvandringen ændrede vores verden som vi kender den i dag. Historien foregår i fremtiden, men verden er blevet sat tilbage til noget middelalderligt med et strejf af magi. Universet bliver i det hele taget rullet ud i små bidder og vises i et meget roligt tempo ­gennem historien. Den fremstår meget fuldendt, autentisk og troværdig.
Prinsesse Kelsea bliver som 19-årig hentet af Dronningens Livgarde, efter at have levet hele sit liv totalt isoleret og afskåret fra den verden og det rige hun nu skal regere i. Mange har stræbt hende efter livet og gør det fortsat. Hun ved ingenting om at være regent, men hun ved en masse teoretisk og historisk, og skal lære at være Dronning i praksis, samtidig med at hun hele tiden skal forsøge at holde sig i live. Kelsea går fra at være en enormt naiv, umoden og trodsig pige til at være en ung kvinde, der tør stå ved sig selv og sine meninger. Hun tør gøre de rigtige ting, selv når de er upopulære og folk omkring hende ikke stoler på hende og hendes dømmekraft.

Generelt er karaktererne meget levende, nuancerede og troværdige. Det er en fornøjelse at gå på opdagelse i både karakterer og universet. Historien er velskrevet, fængende og overraskende, så det er ikke svært at forstå, hvorfor der er så mange, der er vilde med den. Den holder bestemt også til at blive læst flere gange.

Jeg ser frem til at få fingre i de efterfølgende to bind for denne historie lover virkelig godt! Det er i den grad kvalitetsfantasy, som tempomæssigt er lidt langsommere end mange andre fantasy-bøger. Den peger i retning af high-fantasy-genren, hvilket er fantastisk til en afveksling. Sidst men ikke mindst må jeg lige knytte en kommentar til det fantastiske, eventyrlige cover, som virkelig pirrede min nysgerrighed. Det er en lækker indpakning til en lækker bog!

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af forlaget PeoplesPress.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)