lørdag den 30. april 2016

Freylands hemmlighed

Freylands hemmelighed er den tredje bog i Tanja Lønberg Rasmussens thrillerserie om vennerne Jacob, Jannik og Sarah.

Jeg har været spændt på, hvordan historien ville fortsætte efter slutningen på bind 2, hvor konflikten, der har været det bærende element i de første to bøger, fandt sin afslutning, men bestemt også hvordan forholdet mellem de tre venner ville udvikle sig.

I starten af denne bog kæmper Jacob på mange fronter, og han har buret sig inde i en næsten tom lejlighed, hvor han fortsat afsoner sin straf, og de andre kæmper med at nå ind til Jacob for at få ham på ret køl igen. Det bliver militæret og Oberst Dahl der får brudt Jacobs barrierer ned og giver ham mening med tilværelsen igen, da den dømte eks-soldat stik mod alle odds og traditioner bliver en del af militæret igen, som Oberst Dahls personlige projekt.
Mens Janniks venskab og forhold til Jacob bliver mere og mere anstrengt, udvikler hans forhold til Sarah sig kun i positiv retning frem mod deres bryllup. Jannik har påtaget sig rollen som far til Ryan, og han er blevet ansat i sin fars firma, rederiet Freyland. Alt ser derfor ud til at køre på skinner ...
Jannik spiller dog højt spil og har fået rodet sig ind i en dobbeltrolle, og før han får set sig om, er han ude på meget dybt vand og har fået både ham selv og hans lille familie udsat for større farer, end han kan forestille sig.

Jeg synes langt hen ad vejen, at Tanja Lønberg Rasmussen fortsætter den gode stil, og at serien generelt holder et rigtig fint niveau. I de tidligere bøger har jeg været lidt ude efter nogle af karaktererne, fordi de var for unuancerede og næsten karikerede. Det synes jeg virker bedre i denne bog, der er stadig lidt med dialogerne indimellem, som for mig ikke virker helt troværdige, men det er blevet bedre.
Korrekturen og redigeringen er også noget, jeg tidligere har været efter, også her synes jeg at der er sket forbedringer. Den kan stadig blive endnu skarpere, så sprog, karakterer og dialoger kommer til at fremstå endnu stærkere, men jeg ser forbedringer, og det er virkelig positivt.

Plottet fremstår skarpt, og jeg bliver endnu engang snydt af eta af Tanja Lønberg Rasmussens plottwist. Hun formår endnu engang at vende tingene på hovedet, og det lover endnu engang godt for den kommende bog i serien, som jeg kun kan glæde mig til at læse. Jeg er spændt på at se, hvor den fjerde og sidste bog i serien bevæger sig hen, og hvordan alt det her skal ende. Jeg troede, at jeg havde regnet den ud, men med den udvikling dette bind har taget og med den slutning, må jeg erkende, at jeg er lost - endnu engang.

Jeg glæder mig til at læse mere fra Tanjas hånd, og der kommer forhåbentligt også mere, når denne serie er afsluttet. Jeg har på fornemmelsen, at der ligger mange spændende historier og plots, der venter på at blive fortalt af Tanja.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af Tanja Lønberg Rasmussen.

Læs om de øvrige bøger i serien her
# 1 Sarahs skytsengel
# 2 En ny mission

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)