onsdag den 6. januar 2016

Kongen af Kandy

Kongen af Kandy er endnu en af Kim Langers historiske eventyrbøger og egentligt den første bog i serien på foreløbigt tre selvstændige romaner. Denne foregår i årene 1618-1621, hvor Christian den IV er konge af Danmark og Norge.

I denne fortælling kører der to sideløbende historier. Den ene er den historiske fortælling, som tager udgangspunkt i den prækære situation, at den danske konge Christian den IV bliver snydt af hollænderen Boshouwer. Han hævder, at Danmark kan opnå eneretten over al handlen med Ceylon (Det der i dag er Sri Lanka), hvis danskerne hjælper Kongen af Kandy i kampen mod portugiserne. Det lyder jo alt sammen meget godt og faldt fint i hak med den danske konges store drømme om et Ostindisk eventyr med store rigdomme og skatte. Dem der kender lidt til den danske historie ved dog, at Christian den IV’s planer og drømme ikke gik helt sådan …

Den anden og mere magiske og eventyrlige fortællerspor handler om det hellige tempel i Kandy, som gemmer på en af buddhismens største skatte; Buddhas ene hjørnetand med magiske kræfter. Prinsesse Hemamala og Prinsen Danta, samt elefanten med syv stødtænder; Syvtand har den vigtige opgave at vogte tanden. Også de forældreløse drenge Gabriel og Mikkel fra København, der opfostres af islændingen Haldar kommer til at spille en afgørende rolle i kampen for at vogte Buddhas tand, som onde kræfter ønsker at tilintetgøre. En portugisisk helvedespræst har sat sig for at gøre Ceylon kristen, og derfor er det nødvendigt at ødelægge tanden for at knække den buddhistiske befolkning og få dem til at underkaste sig, så han selv, en guvernør fra den portugisiske hær og en forræder tæt på Kongen af Kandy selv kan sætte sig på magten og alle øens rigdomme.

Kongen af Kandy er endnu en velskrevet historisk, eventyrroman af Kim Langer. Undervejs var det til tider lidt vanskeligt at holde styr på de mange karakterer i de to fortællerspor, og langt, langt hen i fortællingen syntes jeg faktisk, at der var et punkt, hvor plottet ikke hang sammen. Til allersidst fik Kim Langer dog med krøller og sløjfer bundet fortællingen sammen og mit ”missing link” blev til sidst opklaret og kom til at give mening.

Jeg har været længere tid om at læse denne i forhold til de to andre i serien og undervejs syntes jeg faktisk ikke, at den fængede så godt. Jeg synes indimellem, at den kørte lidt tomgang og var lidt langtrukken, men efter den store finale og forløsning, hvor der blev bundet sløjfe på alle de løse ender, må jeg bare erkende, at det hele var en del af Kim Langers større masterplan. Jeg må bare bøje mig i støvet og konstatere at på trods af al min skepsis og tvivl undervejs, så har han gjort det igen – skrevet en vellykket, vedkommende, vigtig, lærerig og eventyrlig fortælling.

Kim Langer formår i denne bog både at give læseren en indføring i en bid af den danske historie omkring Christian den IV og Buddhismen som trosretning, samt et magisk eventyr med både små og store helte, det er godt klaret.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af Kim Langer.

Læs mere om #2 Den afrikanske forbandelse i samme serie her og #3 Flugten fra Vestindien her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)