søndag den 13. december 2015

Flugten fra Vestindien

Flugten fra Vestindien er det tredje bind i Kim Langers historiske eventyrserie til unge – og voksne der trænger til et brush-up på en historisk periode, hvor Danmark spillede en væsentlig rolle som kolonimagt og slavehandlernation.

I dette bind er vi rykket lidt længere frem i historien i forhold til Den afrikanske forbandelse. Denne historie foregår på St. Croix og St. Jan i Dansk Vestindien øer i dagene op til og lige efter slaveriets ophør i midten af 1800-tallet.

Vi følger de 14 årige tvillinger, Nelly og Nicolai, som bor på en sukkerplantage med deres far, plantageejeren i en tid, hvor slaveoprøret ulmer rundt omkring på de Dansk Vestindiske Øer alt imens generalguvernøren, Peter von Scholten forsøger at holde slavernes gemytter i ro. Der bliver dog fra den ene dag til den anden vendt op og ned på den verden, som Nelly og Nicolai kender, da en stor gruppe slaver forsøger at flygte samtidig med at en gammel frikulørt Kofi dukker op. Kort efter ankommer også det danske krigsskib Ørnen, som tidligere har gjort tjeneste på den afrikanske guldkyst til St. Jan.

I modsætning til Den afrikanske forbandelse synes jeg, at denne bog var lidt sej om at komme i gang sådan for alvor, og starten var lidt langtrukken, men den tog mere fart, efterhånden som fortællingen skred frem. Det endte med at blive endnu en god og velskrevet bog af Kim Langer, som endnu engang satte et kærkomment og tiltrængt fokus på en periode i Danmarkshistorien, som jeg med skam må erkende er lidt et sort hul i min historiske viden.
Ligesom tidligere anvender Kim Langer flere forskellige fortællersynsvinkler til at give et mere nuanceret blik på begivenhederne, og det virker stadig rigtig godt. Personligt kunne jeg godt have tænkt mig lidt mere fokus på Kofi og hans historie, siden vi stiftede bekendtskab med ham i forrige bog, da han som dreng var en del af begivenhederne på Guldkysten.

Selvom denne bog ikke helt holdt samme tempo som bind 2, så er jeg meget stor fan af konceptet med at ”lege” og snige (historisk) viden ind i børn og unge – og alle os andre som trænger til det. Jeg tror på, at et projekt som dette kan vække interessen og nysgerrigheden hos læseren, selv har jeg efterfølgende måtte google lidt og læse mere. Det virker derfor i mine øjne rigtig godt det her med at pakke historiske personer og begivenheder ind i en eventyrlig og fantastisk fortælleramme.
Store roser for at satse på sådan et projekt, det er vigtigt, at vi ikke glemmer historien men lærer af den. Jeg ser nu frem til at læse Kongen af Kandy, som egentligt er det første bind i denne serie på foreløbigt 3 selvstændige bøger.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af forfatteren, Kim Langer.

Mine skriblerier om #2, Den afrikanske forbandelse kan læses her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)