fredag den 8. august 2014

Halløj på Christiansborg

Halløj på Christiansborg af Morten og Søren Ellemose præsenteres som en satirisk nøgleroman.

Vi følger den midaldrende journalist Henning Dahlmose, der drømmer om at udrette og afsløre noget, han drømmer om Cavlingprisen. Statsminister Arne Koridon har mere travlt med Vild med Dans end med meningsmålinger, mens Dior-Dorthe bare vil tilbage til Paradise Hotel. Dette alt imens ministre, spindoktorer, godsejere og ejendomsspekulanter planlægger et enormt komplot, som kan sikre Dahlmose sin Cavlingpris, hvis han lykkes med at afsløre den.

Halløj på Christiansborg er egentligt en ganske okay fortælling, men det virker bare ikke rigtigt. Humoren er plat og til tider krampagtig. Persongalleriet er slet skjulte karikaturer af flere af nutidens politikere. Der er flere steder optræk til noget af den humor, som loves, men det er som om at brødrene Ellemose hele tiden lige trækker den en postgang for langt ud, som eksempelvis da firmaet "Uskyldsren & Hvid" får en ordre på sæbedispensere der skal monteres på Christiansborg, da det skal lette politikernes arbejde med at vaske hænder. Filmen knækker dog for mig, da firmaets direktør bliver nævnt og hedder B. Skidtsen, så bliver det simpelthen en tand for plat, og det sjove indslag, som der var optræk til falder lidt til jorden.

Ligheden med nuværende politikere og begivenheder, som salget af DONG og SF’s udtræden af regeringen er slående, og jeg kunne godt have en fornemmelse af, at om nogle år, når disse begivenheder ikke længere er i frisk erindring, vil denne bog falde endnu mere igennem, end den gør for mig nu.

Alt i alt så bliver humoren bare end tand for plat og uintelligent. Samtidig savner jeg det samfundsrevsende element, som brødrene Ellemose også lover i deres præsentation af bogen. Jeg sidder med en halvskuffet fornemmelse efter at have læst bogen, men om det var mine forventninger, der var skruet for langt op, skal jeg ikke kunne sige. Det er en hurtigt og letlæst bog, som man skal læse, hvis man er til overdreven og plat humor, der er på grænsen til det krampagtige.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af brødrene Ellemose og Forfatterskabet.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)