lørdag den 19. oktober 2013

Lola og kalejdoskopet

Lola og kalejdoskopet er det andet bind i Janne Hejgaards trilogi om Lola, der henvender sig til børn fra ca. 12 år.

Tidsmæssigt foregår denne bog nogle måneder efter første binds afslutning. Lola går i 7. klasse og har sine ting at kæmpe med, men Laura og Vik er efterhånden blevet Lolas gode venner, specielt efter deres fælles oplevelser fra det første bind i serien. Lolas lillebror Emil bliver alvorligt syg og er indlagt gennem længere tid, imens finder Lola en mystisk træhytte, kalejdoskopet som rummer alle de smukke billeder og en masse mystiske tegn. Lola forsøger at finde ud af, hvad tegnene betyder, forsøger de at fortælle hende noget?
Der er bekymringer, problemer, glæder og udfordringer en mass for den helt almindelige (måske?) syvende klasses pige.

Dette er som nævnt andet bind i trilogien, hvorfor vi kender de fleste af karakterene, der optræder i bogen. Vi kommer dog et spadestik dybere, og karaktererne bliver mere nuancerede og levende. Det klæder historien og fortællingen. Dette andet bind hæver sig flere niveauer i forhold til det første. Hejgaard formår at sætte nogle tanker igang og fange mig langt mere her end i det første bind - til trods for at jeg er for gammel ;-) Sproget er mere flydende og fængende. Der er mange gode detaljer og spændende beskrivelser, og der hersker ingen tvivl om, at der fra forfatterens side ligger mange erfaringer/oplevelser og en del ressearch bag resultatet - den endelige fortælling.

Præcis som det var tilfældet i det første bind, er der ingen tvivl om, at der fra Hejgaards side ligger et ønske om at skabe reflektion hos læseren. Jeg kan godt lide, at det her er pakket bedre ind i historien, som en naturlig del af fortællingen. I første bind var min oplevelse lidt mere, "at-nu-skal-du-reflektere-over-dette!". Hvor i dette andet bind kommer det lidt mere snigende. Måske opleves forskellen ikke i samme grad hos de yngre læsere, jeg ved det ikke. Jeg foretrækker dog at reflektere, fordi historien simpelthen gør, at jeg ikke kan lade være, fremfor fordi jeg næsten direkte får at vide, at nu skal jeg reflektere.

Alt i alt en god læseoplevelse, og jeg glæder mig til det tredje og sidste bind, fordi jeg i højere grad blev fanget af fortællingen. Det lover godt for fortsættelsen, som der iøvrigt kan læses en forsmag på her. Dette bind henvender sig som resten af serien mest til de store børn, så tager os der er lidt ældre bestemt ikke skade af at læse den heller.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af Janne Hejgaard og forlaget Klim.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)