mandag den 10. juni 2013

Shutter Island


Shutter Island af Dennis Lehane er en roman, der skriver sig ind i spændings- og thrillergenren. Den er også filmatiseret under samme titel med Leonardo DiCaprio i hovedrollen.

Den handler om Teddy Daniels og Chuck Aule, som begge er U.S. Marshalls og har deltaget i 2. Verdenskrig. De to bliver sendt til Shutter Island, hvor Ashecliffe Hospital, som er et sindssyge hospital for de farligste og mest syge amerikanere, ligger. På øen skal de to marshalls finde en flygtet/forsvundet patient. Undervejs møder de den ene blindgyde efter den anden, og de begynder efterhånden at tvivle på, om de nogensinde kommer væk fra øen igen.

Den forsvundene patient Rachel Solando dukker pludselig op igen, og alt er tilsyneladende i den skønneste orden. Teddy og Chuck bliver dog fanget på øen af en voldsom orkan, og de mystiske hændelser vælter fortsat ned over de to marshalls. Chuck forsvinder pludseligt og uforklarligt fra jordens overflade, og Teddy indser, at han kun har sig selv at stole på.

Romanen er velskrevet og sætter en masse tanker i gang om, hvad der i virkeligheden sker, og hvilken "sandhed", der er den "rigtige". Ligeledes sætter slutningen en masse tanker igang, da den er åben for fortolkning, og jeg må indrømme, at jeg ikke er 100 % sikker på, hvordan jeg forstår slutningen, men jeg har en teori ;-) Slutningen er også diskuteret vidt og bredt på internettet, og jeg vil smide et par links til sidst til nogle af disse diskussioner nederst. De går dog mest på filmatiseringen, men teorierne og dilemmaerne er (selvfølgelig) de samme. Jeg har endnu ikke set filmen, men den skal helt sikkert findes på et tidspunkt.

Alt i alt en velskrevet og fængende bog, som sætter gang i tankevirksomheden om det "rigtige", "sande" og "virkelige", og hvad vi opfatter som sandt, virkeligt og rigtigt. Det er et par dage siden, jeg læste den færdig, men den har endnu ikke sluppet mig, og jeg kan stadig fundere over, hvad der egentligt skete, og hvordan historien endte. Den kan anbefales, hvis man kan lide at få sat lidt gang i de små grå ;-)

Der er som nævnt flere mulige fortolkninger af slutningen - links til nogle af diskussionerne kan findes på de nedenstående links, men der er et hav af resultater ved en google-søgning.

Et godt sted at starte er her, hvor tvtid.tv2.dk har lavet en side om nogle af teorierne i anledning af, at tv2 sendte filmen forleden. Der er også flere links til videre læsning og yderligere debatter.

Blandt andet denne, som er en engelsksproget analyse af filmen/plottet og præsentation af forskellige teorier om slutningen, hvor flere end 3000 har kommenteret og debatteret disse teorier

Lidt forskellige FAQ kan findes her

og sidst en dansk debat her

4 kommentarer:

  1. Filmen er intet mindre end fantastisk! Bogen har ligeledes været på min læseliste i uendelige tider. Måske burde jeg snart få gjort noget ved det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig til at se filmen!
      - og det er bare at se efter at komme i gang med bogen ;)

      Slet
  2. Både bog og film er ganske fremragende. Jeg læste bogen først og var meget overrasket over slutningen, men derfor var filmen stadig en stor oplevelse.
    Desværre er det andet han har skrevet ikke lige så godt i mine øjne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har så også læst bogen først, men jeg har fundet filmen, så den skal ses som noget af det første, når jeg kommer på den anden side af i morgen :-)

      Jeg har ikke læst andet af ham, så det ved jeg ikke, men måske det kommer på et tidspunkt :-)

      Slet

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)