fredag den 22. marts 2013

Spionen fra Atlantis



Spionen fra Atlantis af Erik Juul Clausen skriver sig ind i genren, historisk fantasy. Bogen er en genudgivelse, som første gang blev udgivet i 1984.
Historien tager os med ud på en rejse gennem tiden. Magnus Eriksson vågner efter en tur på operationsbordet i en helt anden tidsalder. Han møder Torhal, som har sejlet med Erik den Røde, der som det sidste husker år 1002, mens det sidste, Magnus husker, er 2012. Magnus og Torhal er blevet hentet fra hver deres tid for at lede en ekspedition, der skal forhindre Helgoland i at blive ramt af den største katastrofe – at blive oversvømmet.

Oplægget til bogen virker spændende, og jeg havde egentligt ret høje forventninger til bogen. Historisk fantasy var for mig en ny genre, hvilket også var med til, at jeg sagde ja tak, da jeg fik tilbudt at anmelde den, for noget tid siden. På trods af dette spændende oplæg og genre må jeg konstatere, at den lagt fra levede op til mine forventninger.

Dette er en af de få bøger, som jeg har måttet opgive at læse færdig. Jeg opgav bogen efter at have læst ca. en tredjedel. Jeg er ikke blevet drevet ind i historien, og sproget fanger mig ikke. Faktisk kommer det indimellem til at virke lidt lærebogs-agtigt. Jeg får som læser en hel masse faktuelle oplysninger, som jeg ikke føler, at jeg skal bruge. De tjener ikke umiddelbart noget formål for historien, så for mig bliver historien kedelig og uinteressant. Jeg kommer ikke til at føle sådan rigtigt med karaktererne i historien, da jeg hele tiden skal forholde mig til de faktuelle oplysninger.

Et spændende oplæg i en spændende genre, som bogen desværre ikke levede op til i mine øjne.

Bogen blev modtaget som anmeldereksemplar af forlaget Hovedland.

2 kommentarer:

  1. Jeg er meget enig - jeg skulle kæmpe mig igennem den sidste halvdel, og jeg var meget tæt på at lægge den fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt, jeg havde ellers set ganske meget frem til at læse den, men den levede desværre langt op til forventningerne ...
      Har du skrevet om den også? Det må jeg hellere lige hoppe over og kigge efter ;-)

      God weekend og god påske

      Slet

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)